woensdag 28 januari 2009

# 21 Aquabrowser

Bij de 23 dingen en de web 2.0 zaken gaat het vrijwel altijd over sociale toepassingen. Het gaat om kennis delen met elkaar. Al eerder kwam daarbij de vraag naar voren of je je dan aan strenge regels van bibliotheekmensen moet houden of dat je gewoon kunt taggen naar eigen inzicht. Conclusie is wat mij betreft dat de 'ongecontroleerde vrije termen' (tags, volgens ABL) de nieuwe weg zijn in de web 2.0 wereld. Categoriseren is niet meer slechts aan ons als bibliotheekmedewerkers, de hele wereld kan meewerken!

Daarom eens even rondgesnuffeld bij de catalogus van de OBA die gebruikt maakt van de aquabrowser (ABL). Die overigens ook voor ons inmiddels bruikbaar is via Hollandnet. De associatieve woordenwolk die de aquabrowser is, vind ik niet altijd even toegankelijk. Dat wil zeggen, ik kan met weinig woorden wat en ik vind niet heel gemakkelijk de trilogie van Hart van Inkt als ik die intyp. ZB Digitaal vind dat ook lastig en werkt liever met WorldCat, ieder z'n voorkeur. Die vond ik namelijk nog minder prettig. Hoor dus bij het grote publiek. :-) Denk overigens wel dat als je je er echt even goed in verdiept (en niet 's avonds laat tegen deadlines aan zit te werken...) je met WorldCat heel veel kunt!

Binnen de OBA een MyDiscoveries eigen account aangemaakt en wat rondgespeeld. Leuk om te zien wat je kunt toevoegen en de lijstjes die je kunt maken. En bleek dat het ook prima in Hollandnet al kon. Good!

Volgens mij ligt hier nog wel een wereld te winnen voor de bibliotheken, er wordt dan ook hard aan gewerkt. En laat de ontwikkelaars daarbij een voorbeeld aan goed lopende fun gadgets van web 2.0 nemen, WorldCat wordt een stuk leuker als er alleen al plaatjes van de boeken bij staan, dat is een pluspunt van de ABL. Het fijne van zoeken in de ABL is ook dat je niet van te voren in de catalogus hoeft te bepalen of je een titel, auteur, onderwerp of serie zoekt. Geef een term en zoek, véél handiger!

2 opmerkingen:

avondster zei

Ik vind dat als je even hebt gespeeld met de aquabrowser en worldcat, dat onze (publieks)catalogus wel errug tegenvalt (hoewel die eerste twee wat mij betreft ook nog wel (andere) mindere puntjes hebben).

Zeker jouw laatste opmerking: bij onze (publieks)catalogus blijf je doorklikken als je eerst op auteur zoekt, o nee, toch op titel, nee, dan op onderwerp, klik klik klik klik klik klik klik klik klik, hehe eindelijk gevonden.

Unknown zei

Een prima analyse en dat 's avonds laat.