zondag 4 januari 2009

# 6 en 7 Flickr

C15 O - ost is east McElman_071126_2026 Alphabet Block k i E Wood Scrabble Tile M deco o N18 S RustT e 36/365, the letter r




Flickr of Picasa?
Flickr, het blijft een rare naam voor een site, toch? Maar goed, een site vol foto's van alles en iedereen over de hele wereld. Al of niet zichtbaar voor diezelfde hele wereld, dat is een keuze van degene die de foto's erop zet. Zelf ben ik al enige maanden enthousiast gebruiker van Picasa, stond dus wat sceptisch tegenover Flickr (zoals ik liever mijn iGoogle dan mijn netvibes open heb staan... ieder zo zijn voorkeur). Eerst even inlezen via de 23dingensite, filmpje van Plain English is weer ronduit briljant! Super uitleg! De newbie-site is mij teveel tekst... Gezien de opdracht toch opnieuw (had een maand geleden ook al een account geopend maar die kon ik niet meer tevoorschijn toveren... (Anton misschien?)) een Flickr account aangemaakt en flink rondgesnuffeld.

Tags
Het üploaden (spelling??) van foto's is simpel en je kunt gemakkelijk titel, beschrijving en tags toevoegen. Die tags zijn leuk maar ook lastig; welke termen gebruik je? Echte heuse thesaurustermen of gewoon dat wat je handig lijkt? Ik ga voor dat laatste, ik hou wel van pragmatisch. Mijn eigen foto's van de bibliotheek zijn lastig terug te vinden, er zijn zo giga veel 23dingen tags!! Wel grappig om even door te bladeren, veel bibliotheekzaken natuurlijk maar ook vakantiefoto's en foto's van de hond, de kat en het paard.

Grappig
Dat kan ik natuurlijk ook, foto's van mijn paard erop en dan eens kijken wat er allemaal te bewerken valt. Veel! Heb Gemma even gewarholized... grappig effect!



en



Bibliotheek en foto's
De grote vraag is natuurlijk steeds, wat kunnen we hier in de bibliotheek mee? Nou, met foto's denk ik heel veel. Het zou leuk en goed zijn om op de website allerlei foto's en diashows en dergelijke te presenteren van leuke activiteiten die in de bibliotheek geweest zijn of gaan komen. Dat is het minste. Veel scholen hebben ook websites en zetten daar ook foto's van hun activiteiten op. Nu sturen we wel eens wat door via de mail of via een eigen Picasa adres maar wellicht zou je op Flickr ook foto's uit kunnen wisselen. Er is veel meer mogelijk dan waar we nu nog gebruik van maken. Met een nieuwe site komt dat vast voor elkaar!

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ach in feite moet je gewoon kiezen voor de methode die jou het best past. Of je daarvoor Flickr of Picasa gebruikt moe je zelf weten. Je kunt er hetzelfde mee bereiken, alleen met Flickr meer.
En wat de tags betreft, denk ik dat je de termen moet kiezen zoals jij die het beste lijken, de rest is toch maar bibliotheekgeneuzel ;-) Straks bij Ding 21 zul je merken wat ik daarmee bedoel.

avondster zei

Ik zou bij het toekennen van tags in gedachten houden: voor wie is deze foto interessant en welke woorden zou hij/zij gebruiken om hem te vinden. En of dat dan wel/of niet thesaurustermen zijn (waarschijnlijk niet) maakt dan niet zo veel uit.