dinsdag 27 januari 2009

# 18 Library Thing

Hoera, Cookiemonster mag eindelijk bibliotheekje spelen op het net! Dat is leuk, dit is én web 2.0 én over mijn geliefde papieren versies met inkt waar verhalen tot leven komen! Introductie is helder, zelfs geen Plain English filmpje gemist. Het filmpje van Wim de Bie is leuk, hij vergelijkt je boekenkast met een persoonlijk landschap waarin je zelf het beste de weg weet. Zo is dat! Ik zeg:
Toon me uw boekenkast en ik zeg u wie u bent! :-)

Tegenvaller
Vol enthousiasme dus begonnen aan deze opdracht, heerlijk, boeken toevoegen. Maar oei, wat een lastige site. Wat een tegenvaller! Traag... eindeloos traag... onoverzichtelijk, pffff, heb er eigenlijk al snel genoeg van maar zet dapper door. Bij aanmelden overigens al irritant dat je pas ná invullen van meerdere velden ziet of een naam beschikbaar is, zulke sites zouden altijd even zo'n beschikbaarheidsbutton moeten hebben, veel handiger. Sowieso raak je, mede door deze cursus, kritisch naar websites. Wat is overzichtelijk, handig en snel te vinden en wat totaal niet? Maar dat zou een ander blogje worden.

Toevoegen
Op zich lijkt het redelijk simpel om boeken toe te voegen. Toch loop ik ergernissen op; bij Harry Potter krijg je een lijst maar je kan niet handig alle zeven delen tegelijk selecteren. Iedere keer weer terug naar de lijst en opnieuw een toegvoegen... zucht! En zoveel versies en drukken, clusteren die handel! (zie ook reacties bij Avondster, informatief!) Bovendien kun je bij de treffers van de KB niet door naar de volgende en zie je van de bijvoorbeeld 153 treffers slechts de eerste 20. Mega irritant!! O ja, tot slot ook nog apart (vreemd, raar en bovenal irritant!) dat het boek Nacht van Inkt wat ik aan het lezen ben (nu ja, afgelopen dagen niet, ná 23 dingen weer...) er nog niet in staat... boek is echt al sinds 7 november 2008 uit!

Leuk
Eenmaal toegevoegd is het wél leuk om waarderingen uit te spreken, nogal hoog natuurlijk want eerst maar eens de favoriete boeken besproken. Ook leuk om opmerkingen te plaatsen, kleine gedachtengangen bij het boek. Zo is het lekker bezig zijn met mijn favoriete onderwerp boeken! Voor toevoegen van je gehele bibliotheek moet je echter wel een weekje vrijnemen denk ik.... :-) Voorlopig kun je de eerste 15 bekijken in de boekenkast van Cookiemonster.

Widget
Nu wel weer positief en enthousiast, het is natuurlijk wel leuk knutselen zo. Wil dan ook meteen de widget toevoegen aan mijn blog maar een half uur ellende later heb ik dat opgegeven... Net zo lastig als Google Talk. Ik kom er bij indeling en gadgets toevoegen niet uit omdat ik daar nergens HTML mogelijkheden zie. Die zie ik wel als tabblad maar dan is de vraag of ik mijn hele sjabloon aan moet passen, hmmm, help!?!?! Nu te laat voor telefoontjes naar de 'helpdesk' van collega's, morgen maar weer...
Hoera, inmiddels een dag verder, vandaag even Avondster gezien en gesproken en tja, als je eenmaal weet hoe het moet... is het simpel! ;-) De juiste actie is: instellingen - gadget toevoegen - in lijst algemeen scrollen naar HTML/Javascript configureren en dan op + klikken - in pop-upscherm titel invullen en bij inhoud de benodigde codes inplakken.... opslaan en bekijk hiernaast de resultaten!

2 opmerkingen:

avondster zei

Ik zie intussen drie boeken uit je collectie op je blog staan, net als een chat-venstertje....het is je nu dus wel gelukt?!

Heb je trouwens nacht van inkt al uit, of heb je daar geen tijd voor door je 23-dingen-eindrace? Ik zie hem namelijk niet in je boekenkast staan - ligt zeker nog op je nachtkastje :-)

LotDes zei

Inderdaad, Nacht van inkt wacht geduldig.... moeilijk want zó spannend!! Je wil hem absloluut lezen! Je krijgt hem als ik hem uit heb. Zie ook de film straks: http://www.inkheartmovie.com/

Blog inmiddels aangepast overigens, inderdaad nu gelukt! Eindelijk :-)