vrijdag 23 januari 2009

# 10 Delicious

Naam van een van de bekendste social boomarking sites doet meer denken aan een tijdschrift voor hobbykoks vol zalige gerechten dan aan dat wat het is: een website waarop je je favoriete sites kunt ordenen en delen met anderen.

Uitleg Delicious
Ter introductie eerst maar eens even alle filmpjes en introducties rondom dit nieuwe thema bekeken. In de uitleg van 23 dingen wordt gesproken over het bijhouden van je veel gebruikte sites in Favorieten en dat dit snel dreigt te 'verzooien'. Dat valt bij mij mee, heb toevallig laatst (heerlijk klus-ontwijkend-klusje...) opgeruimd en ingedeeld zoals het een heuse bibliothecaris betaamt. ;-) Probleem is wel dat dit inderdaad alleen keurig op thuis-pc staat, daar heb je op werk of onderweg dus weinig aan. Social Bookmarking is dan ideaal; op een website (bijvoorbeeld Delicious) verzamel je jouw eigen favoriete sites en geeft ze zoeknamen (tags) waardoor je alles makkelijk terug kan vinden. En door ze te delen met anderen op het wereldwijde web kun je weer tot nieuwe bruikbare sites komen. Ideaal. De beste uitleg blijft bij Plain English, grappig, bondig, duidelijk en didactisch goed. Rest vind ik te saai, te langdradig of teveel tekst...

Zelf uitproberen
Eerst maar eens even rondgekeken. Eerste indruk matig... wel mooi vormgegeven hoor, ik hou van blauw immers, maar om nou te zeggen overzichtelijk.... mwaahhh.... niet echt. Het vereist nogal wat uitproberen en spelen voor ik het hele gebeuren snap. Even inloggen bij 23 dingen is makkelijk (mits je in het filmpje het wachtwoord gehoord hebt). Ingelogd wordt het me wel iets meer helder allemaal. Heb het filmpje van Plain English en een paardrijsite toegevoegd. Het blijft wel maf en tijdrovend. Je bekijkt Delicious met dit blog in je achterhoofd en voor je het weet zit je in andermans boetseerclub of fietsvakantie te kijken. :-)

Dan maar even zelf lid worden, installeren van toolbar vereist opnieuw opstarten van internet maar verloopt verder vrij soepel. Dan kan het grote toevoegen beginnen. Hela, maar wat is dat; briljant! Delicious importeert somehow mijn eigenste favorieten zodat ik slechts aan hoef te geven of ik ze wil behouden/deleten en of ik ze wil delen of niet. Even een klusje maar wel grappig, ga het nut wel zien geloof ik. Wel weer best privé natuurlijk...

Tags
Bij de foto's op Flickr had ik al gedachtenspinsels over tags, welke termen gebruik je? Trefwoorden in de bibliotheekwereld zijn aan strenge regels gebonden. Tags zijn gewoon woorden die mensen handig vinden, die de lading wat hen betreft dekt. Ik ben wel voorstander van deze laatste vrije vorm van trefwoordtoekenning. De strikte thesaurustermentheorie heb ik immers nooit geheel doorgrond... En in de catalogus vind ik soms met moeite materialen omdat ze niet op de voor mij logische woorden staan. Het grote nadeel van iedereen die zelf tags maakt is wellicht dat er vervuiling in termen is; spellingsvarianten en synoniemen waardoor je toch niet vind wat je zoekt. Of mijn eigen regelmatige euvel; iets (een concreet voorwerp, teksten in Word of foto's/sites middels tags) opbergen op een ontzettend logische en voor de hand liggende plek. En bij het weer willen terugzoeken dan 10 andere ontzettende logische en handige plekken bedenken maar nou net niet die eerste..... zie het dan maar eens te vinden...

Bibliotheek en Delicious
Hamvraag bij alle 23 dingen is natuurlijk; wat hebbie eran voor de bieb? Tja, wat kunnen bibliotheken met social bookmarking? In eerste instantie niet zoveel dacht ik. Links naar handige sites kun je ook op je website zetten. Maar misschien is het toch wel handig om allerlei onderwerpen betreffende je eigen bibliotheek en de wereld eromheen te ordenen en te delen met het veld. Er worden immers steeds meer bibliotheken mediawijs met 23 dingen. Ik ga eerst maar eens zelf handig worden met delicious. En anders kan ik altijd nog lekker gaan koken....

3 opmerkingen:

trickythings zei

Fijn dat wij mogen aanschuiven aan de eettafel en kunnen meegenieten van jouw duidelijk omschreven 'recepten'.

Anoniem zei

...thesaurustermentheorie...?!?

da's een goeie voor galgje hihi

_____
| / |
|/ O
| -|-
| / \
|
|
------

Unknown zei

Nou je hebt 'm wel zo ongeveer... ;-) We konden je zoektocht mooi op de voet volgen.
En wat is dat toch met die hokjes waar wij bibliothecarissen zo gek op zijn. Een gemiddelde gebruiker zit daar niet mee... Dan maar wachten op het semantisch web...