vrijdag 23 januari 2009

# 11 en 12 Wiki's, Bibliotheken en 23 dingen

Ha, wiki's; een makkelijke en snelle actie dacht ik... mooi niet. Alles bekijken, doorklikken enzovoorts kost toch best veel tijd.... :-) Ik had er wel al kennis meegemaakt. Voordeel van achter lopen is dat anderen die verder zijn dan ik, mij als proefkonijn gebruiken om dingen uit te proberen. Had dus al met een groepje collega's via een wiki het menu en de boodschappen voor een etentje geregeld. Handig!!

Wiki
Wiki betekent snel in het Hawaiaans en op internet is het een ideale tool om met elkaar te werken in een soort document. De uitleg van Plain English is as usual weer de duidelijkste! Ik ben fan van die site! De andere uitlegsites ook even bekeken, ene Charlotte rept daar over voor- en nadelen die in dezelfde hoek zitten. ik denk dat ze gelijk heeft, de snelheid en de mogelijkheid om allemaal editor te zijn maakt dat subjectiviteit op de loer zou kunnen liggen. Maar voor wie een campingtrip organiseert is dat niet zo'n punt denk ik....

Bibliotheekwiki's
Er zijn reeds enkele voorbeelden van bibliotheken die wiki's gebruiken. Van alle bekeken voorbeelden vond ik die van Deventer het mooist en meest bruikbaar. Zo kan een bibliotheek een wiki goed toepasssen. Wellicht valt daar vanuit de provinciale service organisaties zoals ProBiblio iest gezamenlijks in te ontwikkelen? Anders gaat toch iedereen weer zelf het wiel uit zitten vinden...
De Booklovers lijkt er wel een klein beetje op, een soort recensiesite met goede hyperlinks naar de bibliotheekcatalogus.
De overige drie vond ik wat vaag; prachtig gecatagoriseerd (bibliothecarissen hè.. ;-))maar verder mij niet duidelijk geworden wat je er mee kon doen. En editen kun je ook al niet dus wat is de interactiviteit? Dan is het meer een soort van website geworden. Vond wel de uitleg van de termen leuk. Kijk hier, hier en hier voor de voorbeelden. De vormgeving van alle wiki's lijkt op die van wikipedia en dat navigeert verder prettig en duidelijk.

Zandbak
Tot slot even héérlijk gespeeld in de zandbak van de wiki-site van 23 dingen. Of je iets toe wilt voegen over iets favoriets van jezelf. Welnu, mijn hobby paardrijden is al vaker tussen de regels door voorbij gekomen, daar maar een stukje over dus!

1 opmerking:

Unknown zei

Als je gaat denken over het toepassen van een wiki dan ben ik van mening dat je moet zoeken naar een onderwerp dat uniek is, dat aanspreekt, dat lokaal mensen bezig houdt en waaraan mensen hun bijdrage willen verlenen. Ga je naar universelere onderwerpen dan zul je moeten kijken of je niet bij een bredere initiatief aan kunt sluiten. Voor ProBiblio is dat asl tweedelijns organisatie lastiger, wij zijn er voor jullie en indirect voorde eindgebruiker.
Leuk dat je voorbeelden noemt van het gebruik van wiki's voor persoonlijke doeleinden. Die flexibiliteit van geest levert vaak verrassende toepassingen op.