dinsdag 27 januari 2009

# 19 Sociale netwerken

Kijk, dat is dan weer even een makkelijk blogje om de dag mee af te sluiten! Sociale netwerken zijn geen vreemde voor me want ik ben een regelmatig gebruiker. Voor lezers nog onbekend met het fenomeen, bekijk Plain English en alles is helder!

Schoolbank
Alweer enige tijd geleden, weet al niet meer of we het over 2, 3 of al 4 jaar geleden hebben, werd ik via een vriendin (ha, sociaal netwerk in real life!) gewezen op Schoolbank.nl Grappig om oude klasgenoten op te snorkelen. Nadeel was wel direct dat wanneer je méér wilde, dat je moest betalen, € 1,- per maand staat me bij? Daar had ik geen zin in(hahaha, mij toen al niet web 2.0 genoeg!). Dus bloedde mijn enthousiasme voor de site dood en mails die ik van ze krijg, gooi ik altijd ongelezen weg....

Hyves
Toen kwam ik, wederom via een (andere) vriendin uit mijn real life netwerk, bij Hyves terecht. Dat vond ik super grappig en véél beter toegankelijk. Daar heb ik spelenderwijs behoorlijk wat web 2.0 gedaan, geheel en al dumbo proof. Gaandeweg vervaagt de aandacht daar toch ook wel voor, ik ben toch niet zo'n actieve Hyver. Wel grappig om via krabbels e.e.a. uit te wisselen, soms ook wel gevoel van 'gluren', als je een beetje speurt kun je via krabbels van alles te weten komen over vrienden en kennissen. De mailfunctie verbaast me altijd, ik heb al drie mailadressen.... how much can you handle! In de bibliotheek heeft mijn gewaardeerde collega een Hyves voor jongeren opgezet. Ik vind het super goed dat we dit soort dingen uitproberen! Weet nog niet of het de weg is, maar we moeten het in ieder geval proberen!

LinkedIn en Bibliotheek 2.0
Op werkgebied, wat zakelijker dan Hyves, zijn er ook mogelijkheden en gaandeweg ben ik zomaar lid van dit soort netwerken. Belangrijk op deze sites is natuurlijk wel dat je kiest voor je eigen naam en niet voor een nickname. En met dit blogje is de mijne bekend hahahaha :-)
Ik denk dat LinkedIn serieus wat te bieden heeft op zakelijk vlak, nu nog eens even de tijd nemen om mijn profiel volledig te maken! Over Bibliotheek 2.0 volgt later meer dus dat bloggen we dan ook later. Nu is het de hoogste tijd om weer even uit te rusten van al deze nieuwe indrukken!

5 opmerkingen:

Unknown zei

Altijd gedacht dat jij een fanatieker hyver was...
Het nut van de zakelijke netwerken zie ik ook om deelgenoot te blijven van de ontwikkelingen in ons vak. Goed om elkaar dáár dan weer te treffen.

Overigens..ben je nu weer voldoende uitgerust om weer verder te gaan? Ik heb ontzag voor je doorzettingsvermogen..
Dit ging zeker vroeger ook zo..nippertjeswerk voor tentamens enzo?

Unknown zei

;-) Nippertjeswerk... Weer één voor in mijn boekje PlainDutch.
Ik heb die stap van Schoolbank nooit begrepen. Geld vragen, terwijl er ook andere verdienmodellen zijn. De populairste sociale sites zijn gratis en wil je extra's dan betaal je daar voor.
Sociaal netwerken is geen geheim meer voor je. Waardevolle kennis bij het maken van jullie Hyves pagina.

LotDes zei

Jaha, dat nippertjeswerk hoort helaas bij me...

Werd gisteren door vrollega (vriendin en collega uit landelijk veld) gevraagd voor reunion.com site. Over geld vragen gesproken! Na aanmelding moet je je eerst door vele advertenties heenwerken omvervolgens bijna niks te kunnen als je geen upgrade koopt... direct weer weggeklikt!

Ik denk dat dit soort sites zichzelf evolueren. Iemand verzint iets, anderen pakken het op en opeens zijn er vele vele dezelfde soort mogelijkheden, de 'beste' (hoeft niet persé kwalitatief de beste te zijn, kan ook marketing de sterkste zijn) overleven en ontwikkelen uiteindelijk.

Unknown zei

Ik durf te wedden dat jouw vriendin niet eens weet dat ze je uitgenodigd heeft. Het is een behoorlijk vervelende site die spamt en iedereen uit je contactadressenlijst een mail stuurt. En dit alles zonder dat je het in de gaten hebt. Kreeg er al twee, met een paar dagen later excuses van de gedupeerde. Hieer meer info. Hou het in de gaten, misschien overkomt het jou ook.

LotDes zei

Dank voor de tip, ik hoop dat ik op tijd weggeklikt heb.... Ik hou het in de gaten...