zondag 25 januari 2009

# 14 Instant Messaging

Dat Instant Messaging (moest bij de afkorting I.M. als bibliothecaris toch echt eerst aan Connie Palmens roman over Ischa Meijer denken...) oftewel chatten heeft mij ten tijde van de MSN opkomst enthousiast te pakken gekregen. ICQ was te vroeg voor mij, ik ben bij MSN ingestapt. Hartstikke leuk! Ter plekke zin en onzin gesprekken voeren met een ieder andere vriend die online is. Vond het heel grappig, was tijdens de verschrikkelijke scripte-schrijf-tijd ook zalig studie-ontwijkend-gedrag-tijdverdrijf. :-) Wel was ik met veel kinderen uit mijn klas vrienden op MSN (toen ik nog juf was) en dat schoot dan niet op als ik online ging, een bombardement van berichten, zes gesprekken door elkaar en ik zag ze de hele dag al. Heb het blokkeren toen snel aangeleerd! Nadeel vond ik ook dat het gezellige geklets me van studie en werk afhield. Gebruik het nu dan ook alleen nog om offline een link met mijn hotmail-inbox te houden.

Toepassingen
Dat chatten voor jezelf leuk is, staat buiten kijf voor mij. De toepassingen op werkgebied kan ik me ook nog voorstellen. Hoewel het enigzins gek is om te chatten als je in hetzelfde gebouw (of zelfs kamer) zit, is het toch wel handig. Je stoort je omgeving niet met gepraat en je kan snel wat kortsluiten. Gevaar van afleiding blijft. En dat loopje naar elkaar toe is weer beter voor de lijn en het lijf. :-)
De toepassing op gebied van bibliotheekwerk zie ik ook wel, bij Al@din lijkt het me een goede toepassing. Eens nazoeken in hoeverre het daar ook werkt. heeft iemand daar zicht op? Kan me voorstellen dat een chatfunctie tijdens openingstijden op de website van de bibliotheek handig is. Moet je met 7 vestigingen wel even afspreken wie wanneer de chat beheert, denk ik.

Google Talk
Om de vreugde op mijn weblog te vergroten getracht Google Talk te installeren. Dat blijkt minder simpel dan gedacht.... toch niet zo'n dumbo proof toepassing of de grens van mijn kunnen is bereikt. Morgen eens aan mijn 23dingencoach vragen.... Installeren via Blog Gadgets lukt wel maar geeft dan mijn volledige naam i.p.v. nickname. Wil ik die via Create a Google Talk doen dan is me niet duidelijk wáár in mijn blog ik die code moet plakken.... HELP!?!?

2 opmerkingen:

Unknown zei

Je doet nogal luchtig over het gebruik van de chatfunctie voor het inlichtingenwerk. Het is een grondige keuze, want er moet inderdaad altijd iemand bereikbaar zijn, die redelijk rap kan antwoorden. Maar wat doe je als er gelijktijdig iemand voor de balie komt staan, wie help je eerst... Lees eens het weblog van David Lee King.

LotDes zei

Zo, interessant artikel, dank! Jaha, aan invoering zitten nogal wat haken en ogen. Als je het doet, moet je meteen goed doen denk ik. Dus over deze randvoorwaarden nagedacht. Binnen onze organisatie zou je die chatfunctie misschien dus wel in de back office moeten komen. Hmmm, vereist dus wel even drie keer goed nadenken voor invoer...