woensdag 28 januari 2009

# 20 Last FM

Ja, Cookiemonster is weer enthousiast! Dit is leuk!

Suggesties in de bibliotheek
Eerst maar eens even stukje van 23 dingen lezen en de links naar achtergrondinformatie bekijken. Ik ben eigenlijk direct blij! Je toont van welke artiesten je houdt en Last.FM zoekt erbij wat je dan waarschijnlijk ook leuk vindt. Zoals ook Amazon.com, Bol.com en iTunesStore dat doen: mensen die dit kochten, kochten ook dat...
Persoonlijk vind ik dat altijd erg handig en grappig, vaak klopt het aardig, het brengt je soms op verrassende keuzes en oude boek/muziek liefdes (o ja! die was ook leuk...) en het is een extra service. Een service die we als bibliotheek ook zouden moeten kunnen leveren!! Persoonlijke boeksuggesties doen, technisch is het mogelijk. Maakt de aquabrowser daar ook niet gebruik van? Dat komt later nog aan bod, gok ik. En we hebben natuurlijk romanadvies, wel wat statischer en saaier qua website. Zo komen we nooit van ons stoffige mantelpakje-brilletje-knotjes imago af!

Ander geluid
Nico Dijkshoorn vindt het duidelijk niet handig. In zijn grappige blog bekritiseert hij deze mogelijkheden op het web. Hij vindt dat de boekenaanbieders er vaak naast zitten en hij baalt als een stekker dat Last FM het juist schrikbarend goed heeft. Want hij wil juist uniek zijn in zijn muziekkeuze! Blijkt dat er gelijkgestemden in de wereld zijn, veel zelfs! Moest direct denken aan briljante scene uit The Life of Brian. We willen allemaal uniek zijn en dat maakt ons weer zo heerlijk gelijk... Maar goed, om een filosofisch blog te voorkomen, bekijk zelf maar:



Cookie listens to....
Zelf vervolgens natuurlijk aan de slag gegaan. Account aangemaakt en zo even wat namen ingetikt. Grappig effect. Daarna de koppeling met iTunes gemaakt, briljant! Ik weet dat je in iTunes ook allerlei gadgets hebt om te kijken wie je het meest luistert enzovoorts, in Last FM krijg ik mooie grafiekjes. Direct ook maar een widget geïnstalleerd, ik weet nu hoe het moet.... zie Library Thing. :-)

1 opmerking:

Unknown zei

Nico is wel een beetje en snob... Tuurlijk zijn we individuen maar dat wil niet zeggen dat we allemaal zo uniek in onze keuze zijn... Maar wie ben ik?
Maar goed inspiratie en je op nieuwe ideeën brengen (en oude weer ophalen), dat is zo'n beetje het devies van LastFM. En wat dat betreft denk ik dat je dat ook over de bibliotheek zou moeten zeggen.