vrijdag 23 januari 2009

Deadlines

Hebben jullie ook altijd zo'n haat-liefde verhouding met deadlines? Ik wel...

Eigenlijk ben ik van de gestructureerde: lijstjes, planningen, overzichten, nog meer lijstjes... ik ben dol op structuur, gebruik mijn lijstjes en planningen om overzicht te krijgen en te behouden én om rust in het hoofd te creeëren. Zowel op werk als thuis. Lang leve de ouderwetse maar bewezen rust reinheid en regelmaat!

Tja, de realiteit is vaak toch weerbarstiger. Op de een of andere miraculeuze wijze lopen zaken altijd net of geheel anders dan gepland. Moet er geschoven worden in lijstjes en prioriteiten. Zijn er altijd allerlei zaken die op geen enkel lijstje voorkomen die plots toch volledige aandacht opeisen. Van de griep tot alle klus-ontwijkende gedragingen die je maar kan verzinnen. Totdat de deadline van zaken op het lijstje ernstig in zicht komt.

Wonderlijk, dan voel ik eerst verzet (grrr, heb geen zin in deadline, geeft werkdruk grrr, stom) vervolgens spijt (je had het ooit zo leuk bedacht met je schema's, lijstjes en overzichten, had je er nou aan gehouden tuttebol, dan was je nu allang klaar! Waren al die klus-ontwijkende gedragingen nu écht nodig?) en tot slot goede zin! (zo, nu is kennelijk hét moment; genoeg over gedacht op de fiets, tijdens de afwas, op het paard en tijdens al die ontwijkende klusjes, NU tijd voor actie-taxi, on the double, )

Je begrijpt het al, de cursus 23 dingen is een klassiek voorbeeld van dit gedragspatroon. Vandaag over een week krijg ik mijn certificaat 23 dingen... of niet. Dat ligt eraan of de goede zin die zich vandaag geopenbaard heeft, omgezet kan worden in daden. Een beetje meegeholpen door de druilerige plensregen waardoor ik mijn geliefde paardje even laat staan op de wei en mezelf een dagje achter de computer heb bedacht.

Succes Cookiemonster, yes, you can!

2 opmerkingen:

Unknown zei

yes, I believe you can!!

Unknown zei

Ach af en toe heb je een zetje nodig in het leven. Door jullie klus-ontwijkende gedrag zit ik nu als een gek al jullie blogs te beantwoorden...